Malunki naścienne w obiektach użytku publicznego - przykłady zastosowań
Od zarania dziejów, ludzie otaczali się malowanymi na ścianach historiami z życia wziętymi. Funkcje sztuki, jak również malarstwa ściennego zmieniły się na przestrzeni wieków, a także przez odkrycia takie jak pismo czy fotografia.
Malarstwo odeszło od reportażu, a skupiło się na odbiciu indywidualnego przeżycia artysty, zostało również wykorzystane do dekorowania przestrzeni, w której żyjemy. Od wielu lat obserwujemy także wykorzystanie malarstwa w celach reklamowych.
Przykłady wykorzystania malarstwa ściennego w przestrzeni publicznej
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych przykładów malarstwa ściennego w mieście są murale reklamowe. Jest to sposób przedstawienia treści reklamowych, który wyróżnia się na tle masowej ilości banerów. Mają one szanse, dzięki wielkiej skali i oddziaływaniu z przestrzenią miasta, mocniej zapaść w pamięci odbiorów. Murale, dzięki dużej sile przebicia, są także wykorzystywane do propagowania różnorodnych kampanii społecznych.
Także lokale usługowe często decydują się na dekoracyjne malowanie ścian. Są to zwykle przedstawienia lub motywy kojarzące się z charakterem lokalu. Instrumenty na ścianach klubu muzycznego, drzewo kawowe zdobiące wejście do kawiarni – takie elementy bardzo ocieplają wnętrze i sprawiają, że klienci czują się w nich swobodnie, a co za tym idzie, chętniej do nich wracają.
Oryginalny charakter malarstwa ściennego
Wykonane ręcznie malowidła, sprawiają, że przedstawiane na nich treści są niepowtarzalne i trwale zapadają w pamięci. Zarówno w przestrzeni publicznej, jak i jej obiektach malarstwo ścienne dodaje życia i koloru. Trudno przejść koło niego obojętnie, jednocześnie pomimo swoich reklamowych funkcji nie ingeruje tak mocno w przestrzeń miejską jak na przykład banery reklamowe czy plakaty.
Artystyczny charakter malowideł ściennych sprawia, że zmęczeni powszechnie obecnymi komunikatami obserwatorzy, nie są z góry uprzedzeni do przedstawianych treści. Serce i zaangażowanie, jakie malarze wkładają w wykonanie danego zlecenia, daje widoczne owoce. Jak to coraz częściej bywa, praca rąk ludzkich spotyka się z cieplejszym odbiorem niż fabrycznie wykonany produkt.